mångsidigt

mångsidigt

fredag 8 februari 2013

Eget ansvar

Visst är det svårt? Det är ju mycket lättare när jag kan skylla på någon annan för att mina egna handlingar blir som de blir...eller??? Hur kommer det sig att det är så svårt för oss människor att ta eget ansvar för våra egna handlingar, vi vill ju hela tiden bestämma själva! Men när det är dags att ta sitt ansvar över handlingar, ord....då är de någon annans fel att jag handlat/sagt som jag gjort! Människor vill inte lägga sig i andra människors handlande, och det är ju oxå ett beslut som det är dags att ta eget ansvar för! Vi vill ju betraktas som tänkande individer. Eller?
Vuxna människor som inte inser att de själva är ansvariga för de beslut, de val, de ord, de ickeord de väljer att använda sig av eller inte. Inser de inte heller hur konstigt det skulle vara om någon annan bestämde över dem? Hur kommer det sig att, ändå rätt många, väljer att skylla ifrån sig? För jag inbillar mig att de som skyller på andra inte vill att någon annan ska komma och bestämma över vilka val de ska göra i livet!
Människor, vi är tänkande individer, vi har hjärna! Använd den! Tänk ett varv till när en tanke kommer upp spontant i din hjärna, varför kom den tanken nu, hur har den uppstått, mår jag bra av den tanken, vill jag tänka annorlunda? Du kommer lära dig massor! Jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar