mångsidigt

mångsidigt

söndag 2 januari 2011

årets

första! Är det denna text som kommer att florera i min hjärna under hela året eller ger jag den för stor betydelse? Nåväl - ser på detta helt nyfödda år med tillförsikt och tänker ha med mig erfarenheterna från tidigare år! Jag blir äldre, mer erfaren och faktiskt snyggare också (eller är det min syn som försämras?). Detta år kommer innehålla mycket spännande och utvecklande saker - förra året var en enda lååååång process, som jag hoppas nu närmar sig slutet. Å andra sidan startar det ju hela tiden processer, saker och ting fortgår och det är "bara" att välja att vara med eller inte, och om jag inte är med i just den processen så är jag med i en annan. När processerna är slut, tja då är jag det också vilket jag verkligen hoppas dröjer flera år till. Det gäller bara att välja väg - och att inte välja är ju också ett val!!

För inte vill jag (eller någon annan heller, tror jag) fastna, stanna av och sluta att utvecklas. Det är kanske en trygg känsla att veta vad man har. Men när den tryggheten gör mig bitter, trött och helt tömd på energi - då är det dags att ta tag i processen och göra något åt saken. För vi duger som vi är! Både du och jag - och tillsammans kan vi göra underverk, och den som (trots förutsättningar) väljer att inte vara med, den ska jag kanske inte ödsla energi och kraft på - det är möjligt att få människor att vilja förändra sig, men de måste vilja välja den vägen själv. Ingen  - inte ens jag - kan förändra någon annan! Det är svårt nog att förändra sig själv, så det är där jag lägger min energi! Skulle kunna använda följande metafor för att med en mening beskriva ovan :-) Jag väljer att ställa in min cykel i förrådet - lättare att cykla då! Fast det är klart, de som står ute är vackrare, vad nu det kan betyda????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar