mångsidigt

mångsidigt

söndag 27 februari 2011

Tillförsikt

Handlar knappast denna text om även om det är så som jag känner och tänker att mitt liv just nu är, rätt mycket fyllt med tillförsikt. Denna text handlar om något som intresserar mig mycket, nämligen förhållandet mellan tanke och känsla! Vad skapar vad, eller är det ett ömsesidigt skapande? För mig är det oftast så att en tanke jag har också skapar en känsla hos mig....ibland kan andra yttre ting skapa känslor hos mig. Musik är ett exempel! Fast frågan blir ju då om det är en tanke som uppstår vid en viss sorts musik som gör att en viss känsla uppstår? Viss musik blir jag glad av att höra - är det då tanken på glädje som gör att känslan uppstår? Eller är det känslan glädje som uppstår först och sedan kommer tanken? Vi kan ju manipuleras av våra tankar och då också manipulera hur vi tänker. (ett förtydligande; manipulera betyder för mig att få någon eller mig själv på andra tankar - allra som oftast positivt. Det betyder inte hjärntvätta). Om jag tänker jobbiga och mörka tankar, tja då blir ju den stunden rätt så trist, om jag däremot tänker glada tankar då blir ju stunden trivsammare.

Visst är det så ibland att jag väljer att tänka trista/jobbiga/komplicerade tankar som väcker dystra känslor hos mig...och så kanske det ska vara - men jag vill leva ett liv där jag mår bra! Bra mår jag när jag tänker kreativa, positiva tankar. Bra mår jag när jag har möjlighet att lära mig nytt. Människor som inte mår bra, kan kanske inte bara börja tänka positiva tankar för att må bra, de finns säkert situationer som gör att det är omöjligt att tänka en enda positiv tanke just då - men man kan kansks förhålla sig till de situationerna på olika sätt, för att få ett så gott liv som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar