mångsidigt

mångsidigt

torsdag 18 november 2010

avkoppling

på en torsdag - är det okej? Javisst i dagens Sverige säger nog de allra flesta det - så det har blivit en norm! Få se nu hur jag ska göra för att bryta den....kanske börja ha torsdag som städdag! Jag gillar att ifrågasätta rådande normer och ibland också bryta mot dem. Frågan är om jag ser alla normer? Hur upptäcker vi en rådande norm?
Det är ju alltid så himla lätt att titta i sitt livs backspegel och då konstatera att jag skulle ha gjort annorlunda! Å andra sidan är det ju rent av löjligt att ha dåligt samvete eller liknande för det som gjorts, ett dåligt samvete riskerar ju bara att tynga ner ens humör och glädje, då är det bättre att ta lärdom av det som gjorts fel och göra på något annat sätt vid nästa liknande tillfälle!

Vad vi vet så lever vi ju ett liv, förhoppningsvis långt, då borde vi inte lägga tid och kraft på att skämmas om råkar göra lite fel! Vi gör ju alltid gör vårt bästa utifrån den rådande situation vi befinner oss i, med all den kunskap och erfarenhet vi har. Så var solidariska och humanistiska gentemot dina medlevare!
Jag fascineras av att jag lyckas börja med normer och sedan gör jag ett stort hopp till hur vi kan välja att leva våra liv så gott som möjligt! :-)

1 kommentar:

  1. Antagligen för att normer är något tråkigt och ångestframkallande skapat av människor som inte visste bättre!Eller som var rädda för att göra fel!
    Fel är bara andra sätt att göra saker, som på slutet oftast blir ganska så bra i alla fall. Om vi inte gjort alla fel då, så hade vi inte varit så som vi är nu, utan kanske, hemska tanke... såna som följt normen... Blä
    Kram och ha en fin fredag!

    Helena.

    SvaraRadera